Kategoria

Mollan nuoruus - sivu 2

Varhaiskasvatuksen johtajuusfoorumi Jyväskylässä

in Aikaisempia juttuja Julkaisija
  • img_0493.jpg
  • img_0499-1.jpg
  • jodet1.jpg
  • jodet2.jpg
  • jodet3.jpg

Tampereen yliopiston organisoima valtakunnallinen Varhaiskasvatuksen johtajuusfoorumi järjestetään 25.3.2015 Jyväskylän Paviljongissa. Molla-hanketta pyydettiin kertomaan Lappeenrannan päiväkotilasten digitaidoista.
Varhaiskasvatuksen digitaidoista kertovat Varhaiskasvatuksen johtajuusfoorumin työpajassa Teijo Paananen, Jyväskylän e-Hipsu hankkeesta sekä Riikka Tidenberg ja Satu Reijola Lappeenrannan Molla- hankkeesta.

Tulossa on hanketietoutta sekä terveisiä ja esimerkkejä kentältä. Lisäksi pajaan osallistuvat pääsevät tekemään mediatuotoksen pienryhmässä!

Materiaalin Lappeenrannan hankkeesta löydät liitteenä. Diasarja on jaettu kahteen osaan, koska se ei mahtunut koko esityksenä.

Pajassa syntyneet tuotokset näet tässä, johtajat tekivät ryhmätöinä sarjakuvat tunnelmistaan… : )

Tässä myös oma esimerkkini, jossa saimme haastettua pajalaiset virkkaukseen! Lappeen päiväkotikoulun blogiryhmäni on tekemässä lentävää mattoa virkatuista tilkuista joten niitä tarvitaan paljon…Hyväksymme myös virtuaalitilkut, millaisia sitten ovatkaan? Näin digitaidot ja kädentaidot yhdistetään näppärästi ja osallistetaan Suomen varhaiskasvatusjohtajat samalla : )

Tässä myös linkki Teijo Paanasen esitykseen:

jyvaskylan_johtajasemmakopio

mollaan

0

Saimian opinnäytetyö mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa!

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Mira Hotti, Silja Ilvonen ja Jenni Pitkänen Saimaan ammattikorkeakoulusta tekivät opinnäytetyön aiheesta: ”Lastentarhanopettajien näkemyksiä mediakasvatuksesta Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa”.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mediakasvatuksen tilannetta Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin mitä mediakasvatus on ja miten se näkyy päiväkodissa. Kysymyksillä selvitettiin myös miten mediakasvatukseen suhtaudutaan ja mitä vaikutuksia sillä on lapsiin. Lue opinnäytetyö liitetiedostona.

mollaanlastentarhanopettajien_nakemyksia_mediakasvatuksesta_lappeenrannan_varhaiskasvatuksessa

0

Mukavaa kesää Mollalta!

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Taas kesäloma lähestyy ja samoin Mollalla on muutto uusiin tiloihin.
Mollan huone vaihtuu, onneksi sama talo, sama kerros, mutta huoneen numeroksi tulee elokuussa A235. Olemme Petjan kanssa siinä ja koulutusluokaksemme vaihtuu se viereinen huone A234. Siellä sitten syksyllä pidetään koulutuksia, laittakaa viestiä, jos jotain tiettyä toivotte!

Palataan sitten syksyllä, tervetuloa!

Kesäterveisin: Riikka

0

Viikon vitsi…

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Päiväkoti Snellmannin Pionipolulla lapset siivosivat eskariryhmäänsä iltaa varten. Tiloihin tutustumaan olivat tulossa ensi syksyn uudet eskarit. Siivouksen lomassa oli aikaa kertoilla vitsejä.
Tässä yksi niistä:

Kysymys: Miksi kala ei halua tietokonetta?

Vastaus: Koska se ei halua verkkoon!

Mukavaa kesän odottelua ja Pionipolkulaisille!

0

Appi-oppia Lappeen päiväkodilla

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Sammonlahden palvelualueelle toivottiin tilaisuutta, jossa voisi jakaa ja kertoa kokemuksiaan padin käytöstä lapsiryhmässä. Olisiko hyötyä, jos muutkin palvelualueet kokoontuisivat ja jakaisivat käytäntöjään arjesta…?
Osanotto oli runsasta, kun kokoonnuimme Lappeen pikkulastenkoulun puolella. Satu Reijola Lappeen päiväkodista esitteli käyttämiään sovelluksia ja tapoja ipadin käytöstä arjessa lasten kanssa. Käy katsomassa kaikkien sovellusten nimet vinkkiblogista, täältä: http://molla.ejuttu.fi/blogit/vinkkeja-lappeen-paivakodin-satu-reijolalta

Miettikää, jos haluatte, että järjestetään alueenne appi-oppi-hetki, niin saataisiin varmasti uusia kivoja käytäntöjä jakoon.

0

Oivalluksia eskarista!

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Helsingin varhaiskasvatusvirastossa käynnistyi elokuun 2015 alussa kehittämishanke, jolla vahvistetaan uudistuvan opetussuunnitelman edellyttämää osaamista esiopetusryhmissä. Oivalluksia eskarista! hankkeessa kehitetään yhteistyössä esiopetusryhmien kanssa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä toimintatapoja ja oppimisympäristöjä sekä vahvistetaan varhaiskasvattajien mediapedagogista osaamista ja lasten monilukutaidon kehittymistä.
Yksi hankkeen tarkoituksista on tehdä sekä olemassa olevaa osaamista että yhdessä hankkeen aikana kehitettyä, kokeiltua ja hyväksi koettua näkyväksi niin omissa tiimeissä ja työyhteisöissä kuin niiden ulkopuolellakin.
Lisätietoa osoitteesta
Pedagogisia ideoita

Tässä vielä linkkejä, joista helsinkiläisten hankkeita ja toimintaa voi tutkailla ja seurata
Start
https://oivalluksiaeskarista.wordpress.com/
https://www.facebook.com/oivalluksiaeskarista/

Käy tutustumassa sivuihin!

0

Sanomalehtien liiton oppituntivinkit

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Sanomalehtien liitto vinkkaa: Esi- ja alkuopetus Syyskuun alussa julkaistiin uudet pienten lasten liikuntasuositukset. Lukekaa juttu ja katsokaa video Iltalehden sivuilta: Pienet lapset halutaan liikkeelle – uusi suositus on kolme tuntia liikuntaa päivässä.
Liikunnan iloa!

Jutelkaa yhdessä:

· Miksi liikkuminen on tärkeää?

· Millaisesta liikunnasta te pidätte?

· Kuinka pitkiä aikoja kerrallaan te istutte paikoillanne?

· Liikutteko kolme tuntia päivässä?

Tehkää valokuvareportaasit omasta päivän liikkumisestanne. Ota valokuva aina, kun liikut. Kokoa ottamasi kuvat reportaasiksi aikajärjestyksessä. Kirjoita jokaisen kuvan yhteyteen, millaista liikuntaa harrastit, missä ja kuinka pitkän aikaa.

Tulostakaa reportaasinne tai julkaiskaa ne jollakin verkkoalustalla. Esitelkää liikuntapäivänne lopuksi parillenne.

0

Uusi OPH:n rahoittama hanke aloittanut!

in Aikaisempia juttuja Julkaisija

Molla höyryää taas! Opetushallituksen innovatiivisten oppimisympäristöjen haussa saimme Mollalle taas uutta puhtia.
Molla Goes Steam-hanke starttasi elokuun 22.pv. neljän pilottipäiväkodin voimin. Hankkeen avulla etsimme ratkaisuja tutkivaan oppimiseen ja mallinnamme Steam-pedagogiikkaa ja maker-kulttuurin rantautumista myös päiväkoteihin. Hankkeen toimintaa seurataan pinterest-kuvapalvelun avulla. Pinterestissä on kyse kuvien jakamisesta ja omien kiinnostuksen kohteiden keräämisestä visuaalisiksi kokoelmiksi. Tauluihin kerätään pilottiryhmien vinkkejä muille näytettäväksi, mutta myös kuvia jotka inspiroivat ehkä tuleviin tekemisiin.

Hankkeen toiminta-aika on 8/2017-6/2019.

Hanketta koordinoi Riikka Tidenberg, Saimaan mediakeskuksesta.

0

Kokemuksia päättyneestä Etusormet-hankkeesta

in Etusormet pohdintoja Julkaisija

Etusormet-hanke mahdollisti osalle Lappeenrannan erityislastentarhanopettajista iPadin kokeilun erityiskasvatuksen alueella. Tässä käyttäjien kommentteja loppuraportoinnin kyselyyn. Hankkeeseen osallistuttiin vuosina 2012-2014 ja se oli OPH:n rahoittamaa.

Vastaaja 1:

Miten käytettävä laite (iPad) taipui kiertävän erityislastentarhanopettajan työvälineeksi ja mitä hyviä asioita siitä löysin?

taipui tosi hyvin! löysin hyviä appseja tukemaan muuta harjoittelua /opetusta lasten kanssa: hahmottaminen, luki-valmiudet, matemaattiset valmiudet. Nimeämistä, hienomotoriikkaa, …
Lisäksi hauskoja kiitos- ja motivointi pelejä tms.
Kamera: valokuvat ja videot havaintojen tukena + lasten omassa työskentelyssä
Netin käyttö helppoa esim kesken opetustuokion, jos lapset halusi tietää jotain mitä ei tiennyt. Netin käyttö myös aikuisten konsultaatioissa ja palavereissa. Laite aina mukana ja toiminta valmiina – kiitos toimivan 3Gn!!
Oliko laitteessa tai laitteen käytössä huonoja tai hankalia puolia ja mitä ne olivat?

ei

Oletko huomannut jonkin lapsen oppimisen kohdalla juuri iPadin käytöstä johtuvaa selkeää parannusta? Kuvaile lyhyesti esim. jokin case:

kehitysvammaisen lapsen kynänkäyttötaitojen harjoittelun motivointina iPadn käyttö iPad kynällä -> motivoi poikaa harjoittelemaan.
eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten suomen kielen harjoittelun motivaattorina harjoittelun jälkeen iPad peli, suomenkielinen peli
iPadin avulla ”tuhansien toisto” mielekkäämpää, kuin kynä paperi työskentelyssä
itsetunnon vahvistaminen: minä osaan ja minä voin tehdä yksin esim valokuvaaminen ja kuvien käyttö
Saitko tukea tarpeeksi ja löysitkö muita ”käyttäjiä” esim. eri ryhmien avulla? Mistä…:

kollegoilta, jotka etusormessa mukana
Facebook-ryhmä ”iPad lasten kuntoutuksessa ja opetuksessa”
Riikka Tidenberg

Vastaaja 2

Miten käytettävä laite (iPad) taipui kiertävän erityislastentarhanopettajan työvälineeksi ja mitä hyviä asioita siitä löysin?

Laite sopii erityisopettajalle loistavasti, kalenteri, netti, sähköpostit, kamera, sekä iso liuta ohjelmia arvioinnin ja oppimisen tueksi aina mukana kompaktissa paketissa. Lasitteesta löytyy joka tasoiselle lapselle iloa ja haastetta, harjoiteltavaa ja opittavaa. Myös erityisen tuen lasten on helppo lähestyä laitetta, se sopii kaikille vammasta tai haitasta riippumatta, kun sen käytön oikein oivaltaa.

Kertaus on opintojen äiti, joten lapsi motivoituu harjoittelemaan saman appsin avulla taitoa useamman kerran!

Oliko laitteessa tai laitteen käytössä huonoja tai hankalia puolia ja mitä ne olivat?

On, laite on muistiltaan liian pieni. Kone tulee aktiivisella etsijällä ja käyttäjällä herkästi jo oppimispeleistä täyteen ja tällöin videon tallentaminen on mahdotonta. Myös kamerakuvan laatu on laitteessani heikko. Haluan siis jo uuden ja muistiltaan isomman, ja laitteet ovat kalliita!

Oletko huomannut jonkin lapsen oppimisen kohdalla juuri iPadin käytöstä johtuvaa selkeää parannusta? Kuvaile lyhyesti esim. jokin case:

Näkövammainen lapsi: tarkkaavuuden harjoittaminen kuulemiseen vahvistui, itseilmaisu musikaalisesti
Pieni lapsi: 2,5v kiinnostui lukemaanoppimisesta ja oppikin hahmottamaan kirjaimia, äänteitä ja sanoja niin että 4v on jo noheva sanojen hahmottaja ja lukivalmiudet jo tällöin hyvät
Liikuntavammainen lapsi: motivoitui harjoittamaan heikompaa kättään, niin että käden käyttö lisääntyi
Kielellinen erityisvaikeus: tuki sanojen ja käsitteiden vahvistumista

Saitko tukea tarpeeksi ja löysitkö muita ”käyttäjiä” esim. eri ryhmien avulla? Mistä…:

facebook yhteisö i-pad lasten kuntoutuksessa, jatkuvasti tulee hyviä linkkejä
kolleegat
Molla-Riikka
ryhmien opettajat, jotka olivat hankkeissa mukana

Jotain muuta mielessä olevaa hankkeesta:

Äärimmäisen hyvä ja tarpeellinen, aina kannattaa lähteä mukaan johonkin uuteen ja ihmelliseen. jokainen on oppivainen ja uusi oppi tuo iloa ja motivaatiota, uusia tapoja tehdä erityisopettajan työtä.
Lisäsi myös päiväkotien innokkuutta padien valtakuntaa kohtaan, sekä vanhempia avaamaan silmiään ja näkemään padi myös kuntoutuksen ja oppimisen välineenä!
Yhteiskunta menee eteenpäin, samoin teknologia, joten pidetään lapsemme kärryillä, myös ne lapset joiden kodit eivät tähän tarjoa taloudellisesti mahdollisuutta.

Vastaaja 3

Miten käytettävä laite (iPad) taipui kiertävän erityislastentarhanopettajan työvälineeksi ja mitä hyviä asioita siitä löysin?

Erittäin kätevä helposti mukana kulkeva työväline, johon saa paljon sisältöä. (En ikinä kantaisi mukana vastaavaa määrää pelejä tai kirjoja.) Aivan uusi ihmeellinen maailma avautui!
Lapsia ei tarvitse houkutella mukaan tehtäviin/harjoituksiin kun luvassa on myös iPad tehtäviä.
Toimii hyvin lapsen tieto/taito tason selvittämisen materiaalina, kaikki aina mukana. (esim. lukumäärät, värit, nimeäminen, kertominen, hahmotus, hienomotoriikka)

Oliko laitteessa tai laitteen käytössä huonoja tai hankalia puolia ja mitä ne olivat?

Ei mitään huonoa. (Aikaa kyllä kului, varsinkin alussa kun iPadin ihmeellinen maailma imaisi kokonaan mukaansa, useampi tunti kotisohvalla.)
Hankalaa on videoiden tallentaminen/siirtäminen pc:lle jos ovat isoja tiedostoja, ei oikein onnistu edes Dropbox:iin ja sitten lähettäminen/jakaminen on hankalaa. (jättää lataamisen kesken, tai en vain osaa)Hankalaa on aina uuden päivityksen lataaminen, kun koskaan ei ole tarpeeksi muistia.

Oletko huomannut jonkin lapsen oppimisen kohdalla juuri iPadin käytöstä johtuvaa selkeää parannusta? Kuvaile lyhyesti esim. jokin case:

iPadin avulla, moni lapsi motivoituu/keskittyy hankalan asian harjoittelemiseen paremmin, kuin esim. kynän ja paperin kanssa. Ja jaksaa myös harjoitella vielä vähän pidempään kuin muuten jaksaisi, ei aina edes huomaa harjoittelevansa haasteellista asiaa.

Lapsi, jolla oli suuria haasteita matemaattisissa taidoissa: lukujono-, enemmän/vähemmän käsitteet, numeromerkkien kirjoittaminen, numero-määrä vastaavuus. Kiinnostus matematiikkaan oli heikkoa ja motivoiminen oli työlästä. iPad harjoitusten avulla innostus ja kiinnostus asian harjoittelemiseen kasvoi ja vähitellen myös nuo aluksi kovin puutteelliset matemaattiset valmiudet kasvoivat. Käytimme mm. Lolan matikkajunaa, Matikka 3-5, Matikka 4-7, Mollan 123, Math 4-5.

Saitko tukea tarpeeksi ja löysitkö muita ”käyttäjiä” esim. eri ryhmien avulla? Mistä…:

Tukea oli saatavilla, Molla Riikalta on helppo kysellä kaikenlaisia, tyhmiäkin asioita ja aina hän kärsivällisesti opasti. Tapaamiset muiden etusormien kanssa olivat hyviä, oli kiva jakaa kokemuksia ja ideoita.
Mollan sivut tietenkin.
iPad lasten kuntoutuksessa ja opetuksessa – ryhmä, hyviä vinkkejä ja kommentteja.

Vastaaja 4

Miten käytettävä laite (iPad) taipui kiertävän erityislastentarhanopettajan työvälineeksi ja mitä hyviä asioita siitä löysin?

-helppo, kevyt mukana kannettavaksi, aina mukana, nopea eli aina valmis
-päivittäin tai lähes käytössä lasten kanssa (opetuspelit, sadut, kamera (ihan vain kuvat ja katselu, yhtä lailla opetuksen väline), videot, näppäimistö, kynän kanssa kynäote)
-sähköposti, nopea tavoitettavuus
-muistiinpanot
-tiedostot nopeasti esille (i Books)

Oliko laitteessa tai laitteen käytössä huonoja tai hankalia puolia ja mitä ne olivat?

pitää rajata käyttö
useimpien lasten kanssa vain ”palkintokäyttö”

Oletko huomannut jonkin lapsen oppimisen kohdalla juuri iPadin käytöstä johtuvaa selkeää parannusta? Kuvaile lyhyesti esim. jokin case:

-eskarilapsen matematiikan perusvalmiuksien kehittyminen: säännöllinen kerho kerran viikossa koko vuoden, riittävästi toistoja, matematiikan kautta opitaan myös muut käsitteet. Lisänä ”Minäkin lasken –materiaali”. Keväällä Mavalka 2 pistemäärä oli noussut merkittävästi. Toki kaikki lapsen opetus ja kasvu ja kehitys vaikuttivat yhteisesti.

-värien oppiminen syksyn 2014 aikana/ 4 v. lapsi (Värilautapelit ja värikuutiot ja Matikkaa 3-4 –vuotiaille –ohjelma). Taas riittävästi toistoja ja eri menetelmät yhdessä=>sama tavoite kohteena.

Saitko tukea tarpeeksi ja löysitkö muita ”käyttäjiä” esim. eri ryhmien avulla? Mistä…:

-netistä, facebookista ryhmiä, oma etusormet –ryhmä ja vaihdetut vinkit

Jotain muuta mielessä olevaa hankkeesta:

Mukava, opetti paljon, en luopuisi enää laitteesta 😀

Vastaaja 5

Miten käytettävä laite (iPad) taipui kiertävän erityislastentarhanopettajan työvälineeksi ja mitä hyviä asioita siitä löysin?

En luopuisi enää tästä monipuolisesta välineestä! Yhdessä paketissa kulkee koko ajan mukana paljon havainnoinnissa ja opetuksessa tarvittavaa materiaalia, netti (tiedonhaku lasten kanssa, työkavereiden kesken, vanhempien kanssa), iTranslate, muistiinpano- ja tekstinkäsittely, sähköposti ja kalenteri

Oliko laitteessa tai laitteen käytössä huonoja tai hankalia puolia ja mitä ne olivat?

hetkittäiset ongelmat appsien tms. toiminnassa

Oletko huomannut jonkin lapsen oppimisen kohdalla juuri iPadin käytöstä johtuvaa selkeää parannusta? Kuvaile lyhyesti esim. jokin case:

Lapsi (autistiset piirteet ja lievä kehitysvammaisuus): matemaattisten taitojen yms. oppiminen esim. Matikkaa 3-6 –ohjelman avulla. Lapsi keskittyy huomattavasti paremmin iPadin avulla uuden haastavan asian opetteluun kuin ”perinteisin” menetelmin. IPadilla opittu taito siirtyy kuitenkin muuhunkin arkeen.

Saitko tukea tarpeeksi ja löysitkö muita ”käyttäjiä” esim. eri ryhmien avulla? Mistä…:

Kyllä. Oma uskallus ja into avainasemassa. Esim. Facebookin ”iPad kuntoutuksessa…” -ryhmä

Jotain muuta mielessä olevaa hankkeesta:

Hyötyjä ja uusia asioita oppii koko ajan lisää. Tasapaino löytynyt iPadin ja muiden menetelmien välille.

Vastaaja 6

Miten käytettävä laite (iPad) taipui kiertävän erityislastentarhanopettajan työvälineeksi ja mitä hyviä asioita siitä löysin?

Puheterapeutin työssä käytin iPadia aluksi ensisijaisesti kartoittaessani lapsen kielellisiä taitoja. iPadin avulla hiljainen lapsi usein innostui juttelemaan huomaamattaan. Myöhemmin annoin sovellusvinkkejä, mitä jonkin lapsen kohdalla erityisesti kannattaisi ryhmässä tehdä.

Oliko laitteessa tai laitteen käytössä huonoja tai hankalia puolia ja mitä ne olivat?

iPadilla työskennellessä huomasin monesti kaipaavani padikynää varsinkin pienten kanssa tehtäessä hommia. Pieni sormi ei tahdo aina eriytyä niin erilleen muista, että sillä saisi yksiselitteisesti tökättyä haluttua asiaa. Kämmensyrjä kun tahtoi ”vetää” pelit pieleen…

Oletko huomannut jonkin lapsen oppimisen kohdalla juuri iPadin käytöstä johtuvaa selkeää parannusta? Kuvaile lyhyesti esim. jokin case:

Eräs lapsi sai kertomiseen taitoihin vahvistusta kun ryhmässä koottiin ensin Book Creatorilla tarinan kuvat kirjaksi, joista lapsen oli helppo niitä kertoa. Lapsi itse työsti koko jutun eli keksi tarinan, mietti kuvat siihen ja kertoi tarinan. Hän ei huomannutkaan harjoittelevansa kertomista ja loogista ajattelua.

Saitko tukea tarpeeksi ja löysitkö muita ”käyttäjiä” esim. eri ryhmien avulla? Mistä…:

Tuen saaminen on omasta aktiivisuudesta kiinni. Muita käyttäjiä löytyy niin kollegoista kuin facebookistakin. Koulutuksissa sain myös hyviä käyttövinkkejä.

Jotain muuta mielessä olevaa hankkeesta:

Hankkeen kautta saatiin rantautumaan iPadin alkujuuria arjen työn tueksi. Toivottavasti taidot eivät jää hyödyntämättä.

0
Mene Ylös